Skip to content

Tænketank: “Hvad kom først,modeslaven eller modeikonet?”

13. april 2010

Siden jeg var helt lille har jeg været afhængig af moden. Ja faktisk ligesiden jeg var kun 3 år gammel og min mor klædte mig i Kenzo og Oilily. Nogle gange siger jeg sågar, at det er min mors skyld, at jeg er så glad for mode – så smiler hun bare, for hun ved, jeg har ret. I mine tanker tilbage til mine yngre tider, kommer jeg i tanke om flere tilfælde som modeslave, for eksempel hvad skete der lige for Buffalo støvlerne? I mit modeliv med episoder som modeslave og de senere forsøg på at skabe min egne personlige stil, er der en ting, der ofte har kredset i mine tanker. Jeg har tit tænkt over hvor fænomenet modeikon stammer fra, og hvor grænsen går mellem en modeslave og et modeikon.

Det er lidt ligesom historien omkring hønen og ægget, hvad kom først? Et modeikon er en person, som skaber tendenserne, og en modeslave er når man uden egen stillingtagen blot følger tendenserne uden videre. Men ofte er modeikoner kun in i en enkel sæson hvorefter de skiftes ud med et andet ikon, og det signalere vel lidt, at nogle modeikoner er modeslaver i nogle sæsoner, eller hvad?  Så derfor undrer jeg mig over, hvad der kommer først indenfor moden – modeikonet eller modeslaven, og hvor går grænsen?

Fordi man er jo kun et modeikon, hvis ens stil skaber tendenserne. Ellers er man bare en person med dårlig stil. Og i forlængelse af det kan man tænke at hvis man ikke er den første der spottes med stilen eller tendensen, på trods af at det er ens stil, påtvunges man rollen som modeslave. Så hvad determinere så om man er et modeikon eller en modeslave? Den tid man lever i måske? Hvis man har en personligstil som passer ind i tiden og de øvrige tendenser, så er man et modeikon, men er det ikke også en form for modeslave? Hvad tænker i? 

Cille

No comments yet

Skriv et svar

