Skip to content

Tænketank: “Denim er moderigtigt, men er det pænt?”

30. marts 2010

Jeg har besluttet mig at indføre en ny kategori på FashioNest, som hedder Tænketank. Det er en refleksion over alverdens mode og skønhed, og jeg håber I er klar på denne nye vinkel! Den første Tænketank kredser om denim…

Jeg vil starte med at sige, at jeg er vild med demin som i jeans! Dén tror jeg, størstedelen af os alle kan skrive under på. Denim i jeans er at finde i alle sæsoner til alle mennesker. Denim er dog at finde som andre beklædningsgenstande end alene  jeans, og disse andre genstande er tendenser i modebilledet for tiden. Jeg er klar over, at det er dikteret, at denim er moderigtigt, men jeg sætter spørgsmålstegn ved, om det egentlig er pænt…?
Denim kan være pænt i små mængder, men når denim er det eneste tekstil, der er i et outfit, er det så ikke modeslaveri…
Når jeg ser tilbage på nogle billeder af mig selv gennem tiden, kan jeg se, at jeg er hoppet i fælden “det er på mode”. Jeg har altså, uden at reflektere over moden og dens sammenspil med min krop og andre æstetiske normer, trukket i klæder, der på ingen måde har gjort noget godt for mig:-) Vi tror, det kun var dengang, vi var yngre, det var sådan… men måske mangler vi stadig den kritiske sans.
Jeg tror, at denim i hele outfit hører under dét, der utvivlsomt kan karateriseres som moderigtigt, men som tvivlsomt pænt… Er jeg den eneste, der har det sådan, eller har jeg nogle artfæller derude? :-)

Tina

13 kommentarer leave one →
  1. 30. marts 2010 16:51

    Du er ikke alene..
    Kan du huske den gang det var på mode med jeans i “trompetsnit”? Eller hvad med de ultra gyselige nederdele folk selv lavede af ét styks jeans som fik klippet begge ben op og så.. vupti.. blev syet sammen?? .. Jeg er selv ejer af mange ynlingsjeans og en enkelt denimskjorte, men jeg kan stadig ikke få mig selv til at parre de to ting.. men måske kommer det :)

    • fashionest permalink*
      30. marts 2010 20:54

      Hejsa Tille

      Jeg kunne bare ikke lade være med at grine, da jeg læste din kommentar, for hvor har du bare ret:-) De nederdele var simpelthen for gyselige:-) Og tænk, at man engang har gået i trompet-jeans.
      Én af de ting jeg har lovet mig selv er ikke at sammensætte to stykker denim i samme nuance:-) Men der er jo nogen, der formår at bære det.

      Tina

  2. Stine permalink
    30. marts 2010 20:36

    Modeslaveri – måske, for nogen.. Andre mener vel bare det er fedt.

    Er Rika starbag pæn eller er det modeslaveri?

    Er maxikjolen pæn eller er det modeslaveri?

    Er wedges pæne eller er det modeslaveri?

    Jeg er ikke i tvivl om, at det fede ved mode er individualiteten – altså nogen synes denim-outfit fra top til tå er fedt – andre synes det ligner noget katten har slæbt ind.

    Samtidig vil jeg tilføje at bukser med trompetsnit VAR fede – at jeg har sukket efter buffalo støvler og gået i stretch-trompetbuker i pink – og det er IKKE pænt, men dengang var det pænt :)

    Måske var jeg en modeslave – måske lod jeg mig bare påvirke af tidens tendenser. Men gør alle med en smule modeinteresse ikke det – uden at vi følger det slavisk.. Vi vælger fra og vælger til..

    (Jeg skulle nok aldrig have valgt de pink bukser med svej :))

    • fashionest permalink*
      30. marts 2010 21:02

      Hey Stine

      At følge moden slavisk er italesat som noget negativt i kraft af ordet “slavisk”. I dag er det på mode ikke at følge moden, da man derved ikke er en klon. Men moden er i butikkerne, så det er jo svært ikke at blive påvirket. Så slavisk er vi vel alle mere eller mindre.
      Jeg synes bare, det er vigtigt at holde sig selv fast på at have en kritisk sans, da mode ikke er nødvendigvis er identisk med klædeligt eller æstetisk. Men som du siger, så har vi ikke altid kritisk sans, da man nogle gange ser tilbage på et stykke tøj og tænker: “det skulle jeg nok aldrig have valgt” :-)

      Tina

  3. Pil permalink
    31. marts 2010 08:41

    Specielt ikke, når et par jeans bliver kaldt en cowboybuks.
    Jeg kan slet ikke håndtere det!

    • fashionest permalink*
      1. april 2010 10:14

      Hejsa Pil

      Jeg tror, det er fordi, medierne har fået os til at nedlægge ordet “cowboybuks” til fordel for “jeans”. Så vi er nærmest blevet pålagt at bruge det, og dét må vi have vendet os til:-)

      Tina

  4. 31. marts 2010 09:29

    hehehe, Stine, jeg tror jeg har haft nøjagtig de samme pink trompetbukser som dig! De var simpelthen forfærdelige.. vertfald når jeg ser tilbage på det nu.. puuha :)

    Og ellers har jeg det på samme måde som dig Tina, med ikke at sammensætte tingene i samme nuance – heldigvis er de fleste af mine jeans sorte og min denimskjorte blå.. meen, jeg tror nu stadig ikke jeg kan få mig selv til at sætte det sammen :)

  5. 1. april 2010 14:15

    Kritisk sans… Det er jo lidt interessant, for er det ikke svært at vurdere datidens mode, hvis man kun betragter det i nutidens lys? Jeg mener, når jeg kigger på et billede af mig selv fra gym. hvor jeg havde permanentet hår, jamen, så synes jeg da absolut ikke i dag at det var sagen, men det var det jo altså dengang! Og det synes jeg jo også dengang! Efterrationaliseringer gør tit at man synes noget andet i dag om noget som for længe siden er passeret, men på daværende tidspunkt virkedet det jo bare helt rigtigt…. Personligt synes jeg da heller ikke det er fedt, når jeg har vildt lyst til et eller andet stykke tøj udelukkende fordi jeg har set det på nogen, som det virkelig klæder. Tror dog det er ret menneskeligt (læs: kvindeligt) at have det sådan og desuden tror jeg ikke så meget på originalitet indenfor mode – det er næsten en modsætning, da dem der måske virkelig er “originale” – altså trendsætterne, de er jo allerede videre til det næste, mens vi andre stadig tænker på clogs, denim og maxikjoler. De fleste af os kan godt lide at spejle os i hinanden, så det er nok bare naturligt nok. Især i dag, hvor blogs og modemagasiner ensretter os.

    • fashionest permalink*
      2. april 2010 09:51

      Hejsa Charlotte

      Jeg mener ikke, man skal vurdere datidens mode i nutidens lys – det ville være en uretfærdig målestok. Det er dog ofte nemmere at vurdere, når man har fået tingene (den dikterede mode) lidt på afstand:-) Dette udelukker dog ikke den kritiske sans af nutidens mode i nutidens øjeblik. Jeg tror, skønhed har en objektiv målestok – dermed ikke sagt, at jeg sidder inde med denne målestok. Hvis alt var smukt i en tendens’ storhedstid, så er alt jo pænt – det eneste, der ville adskille det smukke fra det grimme, ville være den italesatte skønhed i modens øjeblik, hvilken ikke skøn i sig selv. Dette bliver i sidste ende et spørgsmål om obejektiv vs. relativ skønhed, hvilket er et ømtåleligt, men samtidig spændende emne!…

      Tina

  6. 4. april 2010 16:38

    Personligt kan jeg kan godt lide forskellige stykker tøj i denim – skjorter, veste, bukser – men jeg ville aldrig gå i denim on denim, lige meget hvor moderigtigt det nu end er. Jeg ved ikke helt hvorfor, men jeg synes bare ikke det er kønt.
    Det samme gælder så mange andre tendenser (som fx clogs), hvis jeg ikke kan lide dem, hvis jeg ikke synes det er ”flot” eller noget i den stil, vil jeg ikke gå i det.

    • fashionest permalink*
      5. april 2010 18:20

      Hejsa Rosa

      Hvor er det sjovt, du nævner clogs! Jeg har den helt samme holdning til dem – det er et mysterium, hvordan de har banet sig vejen frem:-)

      Tina

  7. ida permalink
    4. april 2010 18:32

    Man kan jo sagtens have haft den holdning at to slags denim stof ikke skal mixes, fordi at man ikke ser det for sig i sit hoved.
    Da det så kom frem her på catwalken for nylig, kan man jo sagtens have fået ændret sit syn på det – og derved åbnet sin horisont og i mange tilfælde også have afprøvet det.

    Samtidig kan jeg godt se hvad du mener! (jeg ville fx ALDRIG sætte den samme nuance cowboy sammen. føj).

    • fashionest permalink*
      5. april 2010 18:25

      Hej Ida

      At få åbnet sin horisont – dét har man nok brug for engang imellem. Jeg har en meget fast forestilling om, hvad der er pænt og grimt, og jeg har svært ved at blive flyttet. Enkelte gange sker det dog, og så føler man ntop, at ens horisont bliver åbnet! Lige på dét punkt med denim er der dog ingen chance:-D

      Tina

Skriv et svar

